Octaaf

Uit SynthWiki
(Doorverwezen vanaf Oktaaf)
Ga naar: navigatie, zoeken

Een octaaf is in de muziek het interval tussen twee tonen waarvoor geldt dat de frequentie van de hoogste toon precies het dubbele is van die van de laagste. In dat verband wordt de toon met de dubbele frequentie wel het octaaf van de andere toon genoemd. Het verloop tussen twee octaven gebeurt dus niet lineair, maar logaritmisch.

Naamgeving

Het woord octaaf is afgeleid van het Latijnse octavus, dat "achtste" betekent. Een diatonische toonladder (dat is de basistoonladder van de westerse muziek) bestaat uit acht noten, en beslaat precies een octaaf, dat wil zeggen dat de eerste en de achtste noot precies een factor twee in toonhoogte verschillen.

Foot

Op veel oudere analoge synthesizers wordt een octaaf aangegeven in foot (afgekort "ft" of een apostrof), een Engelse lengtemaat dat overeenkomt met ongeveer 30 centimeter. Deze maat wordt gebruikt om de lengte (en daarme de toonhoogte) van orgelpijpen aan te duiden, en is op deze synthesizers overgenomen. De meest voorkomende waardes zijn 32', 16', 8', 4' en 2', waarbij 32' de laagste octaaf is, en iedere volgende stap één octaaf omhoog gaat. 64' wordt zelden gebruikt, en komt overeen met zeer diepe (sub)-bassen.

Referenties

Dit artikel is een beginnetje. Je kan SynthWiki helpen met het uitbreiden van dit artikel.
Persoonlijke instellingen